Transport og emballering med omtanke

Vejen fra bomuldsmark til byggeplads er lang og går typisk på tværs af flere kontinenter. Råvarerne skal spindes, væves og farves, hvorefter stoffet sendes mod produktionsstedet, hvor det syes til tøj. Og der er mange forskellige komponenter, som skal samles, når der skal fremstilles et par bukser eksempelvis.

truck-road-MASCOT® WORKWEAR

Til et par slidstærke arbejdsbukser bliver der ganske ofte anvendt seks-otte forskellige typer stof, forskellige typer knapper, forskellige lynlåse, tråd, spænder, ID-kortholdere og logoer. Kvalitet, pris, ekspertise og udbud gør, at disse komponenter ofte kommer fra mange forskellige leverandører forskellige steder i verden.

Fragt af råvarer

Hos MASCOT har vi en række fordele som følge af blandt andet logistik set velplacerede produktionssteder: Hvad angår køb af tilbehørsmaterialer som lynlåse og knapper, har MASCOT som en af de større spillere på arbejdstøjsmarkedet en mulighed for at købe stort ind, så der ikke skal transporteres små ordrer af mange omgange. Derudover har vi hos MASCOT egen produktion i Vietnam, og produktionen med råvarelager ligger centralt placeret i forhold til rigtigt mange leverandører. Det gør, at komponenterne ikke skal rejse ret langt i første omgang.

Fragt af færdige produkter

Når arbejdstøjet er færdigsyet på vores egne fabrikker transporteres det i 40 fods containere med skib til Danmark, hvor det lægges på lager på det fuldautomatiske højlager. Herfra udsendes det til kunder i hele Europa. Med andre ord har dit MASCOT-arbejdstøj rejst en del kilometer, inden det lander hos jer. Derfor vælger vi hos MASCOT altid kvalitetssikrede og troværdige samarbejdspartnere, når det gælder leverandører af transportydelser. Alle vores primære leverandører af transport har implementeret ISO 14001. ISO 14001 er en global standard og det mest anerkendte system til miljøledelse. Det er et ledelsesværktøj, der kan anvendes til at styre håndtering af miljøpåvirkninger, reducere ressourceforbruget og give ledelsen overblik over virksomhedens miljøperformance.

Produktion

Globale samarbejdspartnere

Hvert år fragter vi flere hundrede containere via skibsfragt. Det har en påvirkning på miljøet, og derfor har vi hos MASCOT valgt udelukkende at samarbejde med store, globale rederier, der har startet processen med at ændre og genopbygge deres skibe fra dieselmotorer til LNG-(flydende naturgas)motorer. Det vil dog tage et årti eller deromkring, før alt er blevet ændret. Oceangående containerskibe udleder imidlertid langt mindre CO2 pr. transporteret produkt sammenlignet med luftfragt. De moderne skibe er mere strømlinet bygget og dermed nedsættes brændstofforbruget, hvilket betyder nedsat CO2 udledning.  

Genbrugsemballage

Hver dag produceres tusindvis af produkter fra MASCOTs fabrikker i Vietnam og Laos. De pakkes i kasser, der udelukkende er lavet af genbrugs-papirmasse. Og de fyldes maksimalt op, så der ikke bliver ’fragtet luft’ i containerne – det ville forårsage unødvendig CO2-udledning – når de sejles til Europa. Når kasserne kommer til færdigvarelageret i Danmark genbruges de, og såfremt de fortsat er i god stand (de er af kraftig kvalitet), genbruges de til udsendelse af ordrer til kunderne. Det slår dog langt fra til, så ordrer til kunderne sendes også i nye papkasser. Disse kasser er lavet af 80% genbrugsmaterialer. De er af en lidt lettere type og i forskellige størrelser, således der heller ikke her fragtes luft ud til kunderne: Hver eneste færdigpakket kasse kører igennem en fuldt automatiseret proces. Her presses varerne først let sammen, og der måles, hvor meget varerne fylder i kassen. Herefter skæres den overskydende top af kassen af, således kassens højde passer til indholdet af varer i kassen. På den måde sikres, at kassen fylder mindst muligt på pallen med varer under transporten. Det betyder, at der ikke bruges unødig CO2 på at ’fragte luft’ i kasserne. Kasserne har i øvrigt et nemt åbningssystem, som, hvis det anvendes korrekt, gør, at kassen også kan genanvendes hos kunderne.

Hos MASCOT har vi en løbende og tæt kontakt med leverandører og potentielle leverandører. Både hvad angår transport og emballering af varer afsøger vi løbende mulighederne for at benytte os af nye tiltag og finde mere miljøskånende løsninger.