Patagonia

MASCOT har gennem en lang årrække sendt arbejdstøj på arbejde under ekstreme forhold rundt om i verden for at få tøjet gennemtestet i selv ekstreme situationer. Og det er det i udpræget grad, når Centre Terre sender en ekspedition af sted til en af verdens fjerne afkroge.

Ekstreme vindstyrker og regnmængder

Hvad skal tøjet kunne holde til på sådan en tur? Slidstyrke er selvfølgelig vigtigt, da der er mange skarpe og ru overflader på de uberørte landskaber i Patagonien, der ligger mere end 24 timers sejlads fra nærmeste havn. Men mest af alt skal tøjet beskytte ekspeditionsdeltagerne mod vejret. Det er sin sag i et klima, hvor vinden regelmæssigt overskrider stormstyrke med 27 meter i sekundet og jævnligt har vindstød af orkanstyrke med 50 meter i sekundet. Under ekspeditionerne er der ofte over 80 mm regn om dagen og cirka 700 mm regn i løbet af en måned. Ekspeditionsområdet får gennemsnitligt 8.000 mm regn om året.

Patagonia - Mand

Når stormen raser, er det alvor

Ekspeditionen handler blandt andet om et stærkt teamsamarbejde. Også når samarbejdet gælder om at beskytte hinanden i de barske omgivelser. At opbygge base camp er hårdt arbejde, blandt andet fordi materialerne skal slæbes fra bådene og op til lejrområdet. »For at afhjælpe nogle af de tunge løft og hårde arbejdsdage for ekspeditionsdeltagerne, besluttede vi at transportere de tunge byggematerialer op af bjerget ved hjælp af en svævebane med en lille motor, som jeg havde bygget på forhånd. Men under det arbejde var vi nødt til altid at være opmærksomme på vinden, som kunne komme med pludselige vindstød på op til 120 km/t.
    Vinden i Patagonien sætter dagsordenen. Vi mærkede vindens magt allerede de første dage. Vi havde installeret nogle meget tunge militærtelte, som skulle fungere som shelters de første uger, indtil lejren var klar. Allerede første nat havde vinden rusket dem løs. Efter den næste nat fandt vi dem blæst et godt stykke væk – og delvist ødelagte. Det var en fin påmindelse om, hvilken magt vinden har. Vi måtte være meget omhyggelige med at håndtere og samle byggematerialerne af træ og polykarbonat og især de skarpe metalplader, uden at de blev taget af vinden. Det kræver et stærkt samarbejde og stort ansvar for hinanden. Men uanset vindens styrke, er de menneskelige værdier på Madre de Dios stærkere end stormene.«

Florian, uddannet bil- og bådmekaniker, arbejder nu inden for byggeriet med speciale i arbejdssteder, der er svært fremkommelige eller i højden. Under ekspeditionen er hans ansvar at få opbygget base camp og reparere maskiner og motorer, ud over at han er erfaren huleforsker og bjergbestiger.
    Kvinde - Patagonia

Regn og hagl i enorme mængder

»Mit arbejde under ekspeditionen foregår udendørs på alle tider af døgnet. Til daglig arbejder jeg som kameraoperatør, hvor jeg kontrollerer sanitetsledninger, så jeg er vant til at arbejde ude i al slags vejr i Europa. Vi arbejder efter devisen, at så længe udstyret kan klare det, så skal vi arbejde, uanset vejret. Men vejret under ekspeditionen er langt mere ekstremt.
    Vejrets konsekvenser er store for os. På et tidspunkt tog jeg sammen med fire andre på en tur, hvor vi skulle besøge en lejr, fire dages vandring væk fra hovedlejren. Da vi ankom til lejren, vurderede vi, at det bedste sted til at slå lejr var en lille fordybning i klipperne, så den ekstreme vind ville gå hen over vores telte i stedet for at flå i dem. Desværre regnede og haglede det hele natten. Haglen blokerede vores afløbshuller, og vandstanden begyndte at stige. Der var cirka 5 cm vand inde i teltet hos mig, og mit tæppe absorberede det som en svamp! Det var en forfærdelig nat! Tidligt om Klæd dig i lag morgenen bad jeg om lov til at gå tilbage til hovedlejren. Men da jeg vågnede op til en dag på Madre de Dios’ uendeligt fantastiske kalksten ombestemte jeg mig øjeblikkeligt. Jeg havde intet imod at sove med mit våde tæppe igen – at opleve dette er virkelig det hele værd.«

Laurence, til daglig: operatør inden for sanitet, men også uddannet huleforsker